11-02-2015

“We werken nu efficiënter dan voorheen. We zijn destijds met Novire in zee gegaan omdat we wilden digitaliseren en omdat de denkwijze ons aanspreekt. De klant is altijd het startpunt, dan komt de medewerker, ten slotte de organisatie. Zo maken we de stap van aanbod- en organisatiegericht naar klantgericht. Het systeem werkt perfect, maar de denkomslag was voor iedereen even wennen. Het is echt anders, maar het is het absoluut waard.” Bianca van der Meer, bestuurder <!--more-->

Samen aan kwaliteit werken

“Ik kende HKZ. Dat was voor mij een stoffige map in een kast waar de medewerkers op de werkvloer niet van wisten hoe ze er precies mee moesten werken. Met de oplossing van Novire werkt iedereen elke dag met het kwaliteitsmanagementsysteem. We zijn nu op een hele natuurlijke manier met kwaliteit bezig.”

Transparantie

“De oplossing werkt transparantie in de hand. Dat voelt in eerste instantie een beetje spannend. Met dit systeem is alles heel eenvoudig na te gaan. De Nederlandse gezondheidszorg is soms heel wazig; wat wordt er geregistreerd, wat wordt er gedeclareerd en voor welke zorg precies? Die onduidelijkheid wordt met dit systeem opgeheven. Dat maakt je ook kwetsbaar, je moet doen wat je hebt afgesproken.”

Klantgericht

“We leggen alles goed vast en in overleg met de klant. Wat is er nodig – in plaats van ‘wat is ons aanbod?’, wat registeren we en wat declareren we? De klant is nu veel beter op de hoogte van wat er gebeurt en wat het gaat kosten. Het is echt een andere manier van denken. Klanten moeten soms aan hun verhoogde mate van regie wennen, maar in het traject signaleren we groeiende waardering.”

Efficiëntie en eenduidige werkwijze

“Het opstellen van een zorgplan is voorgeprogrammeerd. Daardoor werken alle medewerkers nu volgens dezelfde methode. Eerst de screening van de klant aan de hand van metingen, de resultaten verschijnen en je klikt de gewenste acties aan. Zo is een zorgplan snel opgesteld. Bovendien kunnen medewerkers alle gegevens overal opvragen. Het staat allemaal op één plek; de werkprocessen, de klantdossiers. Een collega hoeft alleen maar in te loggen om te zien wat er is gebeurd. Die efficiëntie waardeert iedereen hier.”

Samenwerking met Novire

“De samenwerking met Novire verloopt heel prettig. Ze hebben het systeem heel goed aangepast op onze organisatie. Ze zijn goed bereikbaar en komen snel met antwoorden of oplossingen.”