We werkten er al wat langer aan, maar nu is het zover! Het matchen van hulpvragen en hulpaanbod kan nu ook in de Qsuite. Dé manier van zorg verlenen van de toekomst wordt nu ook gefaciliteerd in slimme software.

Informele zorg: nieuw, maar toch al lang bestaand

De zorg voor elkaar wordt steeds belangrijker in deze tijd. Van verzorgingsstaat gaan we naar participatiesamenleving en we moeten als burgers meer en meer zelf doen. In onze eigen kracht komen. Meer en meer zorgen voor elkaar.

Participatiesamenleving

De informele zorg wordt steeds belangrijker. Iets voor een ander doen. Er zijn al veel langer dergelijke initiatieven, maar door de veranderingen in de wetgeving bijvoorbeeld komen deze weer opnieuw veel meer voor het voetlicht. Waar het tien jaar geleden niet zo stoer was om met vrijwilligers te werken, moeten formele zorgaanbieders nu ook creatief nadenken over de inzet van informele zorgoplossingen. Formele zorg komt pas wanneer alle informele bronnen zijn benut.

Allerlei mooie nieuwe initiatieven

Er ontstaan ook allerlei nieuwe mooie initiatieven, zoals burennetwerken en landelijke onlineplatforms zoals ‘We Helpen’.

WeHelpen

Doelstelling van deze initiatieven is om Hulpvragen (van diegenen die een helpende hand kunnen gebruiken) te matchen met Hulpaanbod (van vrijwilligers). Iedereen kan iets bijdragen en iets betekenen voor een ander!

Loesje buren

Goede begeleiding is wel een pré, of misschien zelf een noodzaak

Een goede match tussen een hulpvrager en een vrijwilliger kan vanzelf tot stand komen, maar vaak is een bemiddelende functie wel echt een must. De zorgvragers en de vrijwilligers moeten goed bij elkaar passen en ook tussentijdse monitoring en begeleiding is vaak heel wenselijk.

We willen toch immers nog langere tijd met elkaar optrekken? Dan moeten we zuinig op elkaar zijn.

Goede match staat voor duurzaamheid

Hulp geven en hulp krijgen kan iets heel moois zijn. De één heeft iets nodig, wat de ander kan geven. Soms geeft de één en ontvangt de ander. Soms is het andersom. Het evenwicht is wel kwetsbaar. Hulp geven en ontvangen moet vanuit de juiste intenties en in de kloppende balans van geven en nemen plaatsvinden. Dan is het duurzaam. Dan branden we niet voortijdig op of raken we teleurgesteld. Daarom is het raadzaam het matchen van hulpvragen en hulpaanbod ook te begeleiden. Om er met zorg mee om te gaan.

Persoonlijke contact maar slim ondersteund

Door persoonlijk contact – wat nodig is voor de goede match – te vergezellen van een slimme administratieve ondersteuning kan er veel winst worden behaald. Door goede administratie is er meer tijd en ruimte voor echt contact!

Dit onderdeel ‘matchen’ maakt onderdeel uit van de Qsuite voor informele zorg, maar kan ook uitstekend worden ingezet bij formele organisaties die vrijwilligers inzetten. Juist het samenspel van informele en formele zorg komt hiermee uitstekend tot zijn recht!

In de Qsuite is van alles mogelijk!

In de Qsuite kunnen hulpvragen en kan hulpaanbod worden vastgelegd. Maar natuurlijk ook heel slim gematcht worden. Je kiest als vrijwilligersorganisatie zelf op welke manier je hiervan gebruik wilt maken en uiteraard stemmen we de inrichting af op de eisen die de financier of subsidieverstrekker stelt.

Qsuite hulpvragen

Meer weten?

In deze presentatie hebben we het hoe en wat nog eens goed op een rij gezet:

Handleiding Qsuite | Wat is matchen en hoe doe ik dat in de informele zorg from Evelien Verkade

Meer informatie? Neem contact op met Novire!